Jedním z ústavů, který se distanční výuce „postavil čelem“, je Ústav matematiky pod vedením Roberta Maříka. Ke stávajícím materiálům na webových stránkách, které studentům sloužily již v době prezenčního studia, začali vyučující točit a vkládat videa na příslušné kanály na Youtube. „Myslím, že to může být pro některé studenty lepší než klasická přednáška a cvičení. Mohou si danou problematiku opakovaně pustit, zastavit a promyslet,“ popisuje své zkušenosti Simona Fišnarová vyučující Inženýrskou matematiku pro lesníky. „Děláme krokované příklady s komentářem a videa s vysvětlením, které chceme později dávat studentům i během normální výuky. Když to slyší přímo na výuce, je to nové a je toho hodně, a tak si všechno nezapamatují. Budou si to pak moct snadno připomenout,“ doplňuje kolegyni Marie Koktavá.
Situaci týkající se šíření koronaviru využil vedoucí Ústavu matematiky Robert Mařík při výuce Aplikované matematiky. Součástí výuky předmětu jsou i diferenciální rovnice, což je právě ten nejdůležitější nástroj při modelování průběhu epidemií. „Hned první týden jsem zadal studentům studium SIR modelu epidemie. Zkušenost totiž říká, že když si člověk ověří alespoň modelově, jak se parametry modelu projeví na křivkách zobrazujících průběh epidemie, je hlouběji přesvědčen o důležitosti příslušných opatření a disciplinovaněji je dodržuje. Potěšilo mne proto, že po pár dnech začali studenti v médiích vídat tytéž křivky, které jsme dostali z našeho modelu,“ popisuje výuku Robert Mařík. Také se v té době přestalo v médiích mluvit o tom, že se koronavirem postupně nakazí všichni, ale objevily se serióznější odhady rozsahu epidemie. Přesně tak to vycházelo z modelu i Maříkovým studentům. „Snažím se studentům ukazovat aplikační možnosti matematiky tak, aby v ní viděli soubor užitečných nástrojů, a ne směs krkolomných názvů,“ doplňuje Mařík, který šel pro potřeby výuky ještě dál! Naučil se streamovat na twitch.tv. „Po dobu dálkové výuky zde budu konkurovat hráčům, speedcuberům a dalším obyvatelům tohoto serveru se svým streamem o matematice.“
https://www.youtube.com/channel/UC7Akw1M9mAU2SMbRb4HPlDQ
Ne vždy je jednoduché se s distanční formou výuky vyrovnat vzhledem k povaze samotného předmětu. Při výuce Konstruktivní geometrie jsou vyučující zvyklí hodně věcí ukazovat, črtat při vysvětlování do výkresů apod. „Snažit se tedy všechno vysvětlit jen pomocí slov, ať v prezentaci nebo i na videu, je tou největší výzvou této neobvyklé situace. Velký obdiv si pak zaslouží všichni studenti, kteří to dokáží všechno pochopit a průběžné nám posílají svoje výkresy ke kontrole,“ uzavírá zkušenosti kolegů Petr Liška.
V následujících příspěvcích vás budeme seznamovat s výukou na dalších ústavech i aktivitami, kterými se zabývají ostatní pracoviště LDF v této nestandardní době. Můžete rovněž sledovat naše „distanční okénko“ na FB fakulty.
Více aktualit
-
Noc vědců na Lesnické a dřevařské fakultě v roce 2025 proběhne 26. září v komornější podobě, než jsou návštěvníci zvyklí z předchozích let. Důvodem je probíhající rekonstrukce ústřední budovy „B“, Zemědělská 3. Lesnická a dřevařská fakulta navzdory…15. 9. 2025
-
Ústav nábytku a designu LDF MENDELU součástí projektu uplatňujícího principy…
Uplatnění principů Ekodesignu v procesu přípravy výroby je název projektu, na němž spolupracuje Ústav designu a nábytku s firmou EMBRE s.r.o., do jejichž postupů výroby budou praktické výstupy projektu implementovány. Hlavní zaměření společnosti…3. 9. 2025 -
Vědecká expedice v Mongolsku: nové nálezy motýlů i varovné známky ekologické…
Odborníci Mendelovy univerzity ve spolupráci s kolegy z dalších vědeckých instituci v rámci letního třítýdenního pobytu v Mongolsku prováděli mapování biodiverzity se zaměřením na jihozápadní část země, oblast Gobijské Altaje.…25. 8. 2025 -
MENDELU přivezla do Mongolska hravou lesní pedagogiku
Široké spektrum odborníků MENDELU strávilo tři intenzivní týdny v Mongolsku, během nichž se věnovali tématům z oblasti lesnictví, biodiverzity a posilování vztahu mezi lesem a společností. Do této sekce spadal i propracovaný program lesní…11. 8. 2025 -
Pěstování kávy má kvůli změně klimatu špatnou budoucnost, agrolesnický systém…
Káva v celosvětovém měřítku poskytuje obživu 125 milionům lidí. Prognostické modely ale ukazují, že její pěstování má kvůli změně klimatu špatnou budoucnost. Lokalit vhodných pro pěstování druhu Coffea arabica má podle vědeckých predikcí razantně…4. 8. 2025 -
V letošním roce vychází publikace detailně zaměřená na biodiverzitu lužní…
Ekologické změny a biodiverzita lužní krajiny v oblasti soutoku Moravy a Dyje je název knihy, která vyjde v druhé polovině roku 2025 a která je výsledkem práce širokého spektra odborníků na jednotlivé skupiny organismů. V mnoha…28. 7. 2025 -
Myslivecký kurz pod vedením odborníků LDF MENDELU, 2025/2026
Lesnická a dřevařská fakulta MENDELU, Ústav ochrany lesů a myslivosti – nabízí zájemcům o myslivost možnost absolvování přípravného kurzu ke zkoušce z myslivosti pod dohledem zkušených odborníků. Absolvování mysliveckého kurzu a zkoušek je…21. 7. 2025 -
Rekonstrukce budovy B v kampusu Mendelovy univerzity
Budova "B" Lesnické a dřevařské fakulty v kampusu Mendelovy univerzity v Černých Polích prochází rozsáhlou rekonstrukcí a v této souvislosti od 1. 7. 2025 dochází ke změnám v přístupu do budovy B a omezení pohybu osob po budově. Hlavní vstup do…30. 6. 2025 -
Ve druhém ročníku studentské soutěže MENDELU Boost uspěl i student LDF MENDELU
Vítězem druhého ročníku studentské soutěže podnikatelských nápadů MENDELU Boost se staly zdravé energetické nápoje. Druhé místo obsadily automobilové doplňky z 3D tiskárny se speciální povrchovou úpravou, třetí místo získaly drony ze dřeva studenta…25. 6. 2025 -
Projekt EuAsiaN-ROOT – výzkum interakcí mezi kořeny stromů, mykorhizou a…
Lesnická a dřevařská fakulta je koordinátorem projektu Horizont Evropa Eurasian Network for Collaborative Research on Tree-Root-Mycorrhizal-Pathogen Interactions in Forest Soils (EuAsiaN-ROOT). Jeho cílem je přinést hlubší porozumění vztahů mezi…24. 6. 2025