Jedním z ústavů, který se distanční výuce „postavil čelem“, je Ústav matematiky pod vedením Roberta Maříka. Ke stávajícím materiálům na webových stránkách, které studentům sloužily již v době prezenčního studia, začali vyučující točit a vkládat videa na příslušné kanály na Youtube. „Myslím, že to může být pro některé studenty lepší než klasická přednáška a cvičení. Mohou si danou problematiku opakovaně pustit, zastavit a promyslet,“ popisuje své zkušenosti Simona Fišnarová vyučující Inženýrskou matematiku pro lesníky. „Děláme krokované příklady s komentářem a videa s vysvětlením, které chceme později dávat studentům i během normální výuky. Když to slyší přímo na výuce, je to nové a je toho hodně, a tak si všechno nezapamatují. Budou si to pak moct snadno připomenout,“ doplňuje kolegyni Marie Koktavá.
Situaci týkající se šíření koronaviru využil vedoucí Ústavu matematiky Robert Mařík při výuce Aplikované matematiky. Součástí výuky předmětu jsou i diferenciální rovnice, což je právě ten nejdůležitější nástroj při modelování průběhu epidemií. „Hned první týden jsem zadal studentům studium SIR modelu epidemie. Zkušenost totiž říká, že když si člověk ověří alespoň modelově, jak se parametry modelu projeví na křivkách zobrazujících průběh epidemie, je hlouběji přesvědčen o důležitosti příslušných opatření a disciplinovaněji je dodržuje. Potěšilo mne proto, že po pár dnech začali studenti v médiích vídat tytéž křivky, které jsme dostali z našeho modelu,“ popisuje výuku Robert Mařík. Také se v té době přestalo v médiích mluvit o tom, že se koronavirem postupně nakazí všichni, ale objevily se serióznější odhady rozsahu epidemie. Přesně tak to vycházelo z modelu i Maříkovým studentům. „Snažím se studentům ukazovat aplikační možnosti matematiky tak, aby v ní viděli soubor užitečných nástrojů, a ne směs krkolomných názvů,“ doplňuje Mařík, který šel pro potřeby výuky ještě dál! Naučil se streamovat na twitch.tv. „Po dobu dálkové výuky zde budu konkurovat hráčům, speedcuberům a dalším obyvatelům tohoto serveru se svým streamem o matematice.“
https://www.youtube.com/channel/UC7Akw1M9mAU2SMbRb4HPlDQ
Ne vždy je jednoduché se s distanční formou výuky vyrovnat vzhledem k povaze samotného předmětu. Při výuce Konstruktivní geometrie jsou vyučující zvyklí hodně věcí ukazovat, črtat při vysvětlování do výkresů apod. „Snažit se tedy všechno vysvětlit jen pomocí slov, ať v prezentaci nebo i na videu, je tou největší výzvou této neobvyklé situace. Velký obdiv si pak zaslouží všichni studenti, kteří to dokáží všechno pochopit a průběžné nám posílají svoje výkresy ke kontrole,“ uzavírá zkušenosti kolegů Petr Liška.
V následujících příspěvcích vás budeme seznamovat s výukou na dalších ústavech i aktivitami, kterými se zabývají ostatní pracoviště LDF v této nestandardní době. Můžete rovněž sledovat naše „distanční okénko“ na FB fakulty.
Více aktualit
-
Na území lesů Mendelovy univerzity v Brně se nachází na padesát studánek, se kterými se návštěvníci mohou nově seznámit prostřednictvím mobilní hry – Lesnický Slavín za vodou, kterou pro zvídavé návštěvníky univerzitních lesů připravil Školní…6. 5. 2025
-
Myslivecký kurz pod vedením odborníků LDF MENDELU, 2025/2026
Lesnická a dřevařská fakulta MENDELU, Ústav ochrany lesů a myslivosti – nabízí zájemcům o myslivost možnost absolvování přípravného kurzu ke zkoušce z myslivosti pod dohledem zkušených odborníků. Absolvování mysliveckého kurzu a zkoušek je…28. 4. 2025 -
LDF zahájila v lesích MENDELU unikátní sběr dat o fungování lesních ekosystémů
Monitoring vybraných přírodě blízkých modelů hospodaření zahájil Ústav ekologie lesa Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně (LDF MENDELU) ve spolupráci se Školním lesním podnikem Masarykův les Křtiny (ŠLP Křtiny). Sběr dat v…22. 4. 2025 -
Vědci hledají odpověď na otázku, které dřeviny mají největší potenciál…
Mezinárodní vědecký tým zkoumající růst 223 dřevin ve 160 experimentálních lesích v různých částech světa zjistil, že konzervativní druhy stromů jsou v šetření zdrojů, jako jsou živiny, voda či energie nejefektivnější a mají tendenci růst rychleji…16. 4. 2025 -
LDF a ŠLP partneři projektu ForDiL podporujícího výchovu budoucích lesníků k…
Lesnická a dřevařská fakulta Mendelovy univerzity (LDF MENDELU) a Školní lesní podnik Masarykův les Křtiny (ŠLP Křtiny) jsou hlavními partnery projektu ERASMUS+ Forest of the future: digital tools for learners to foster continuous cover forestry …11. 4. 2025 -
Vítězem Stavebního Hackathonu 2025 je studentský tým LDF MENDELU
Šestičlenný tým studentů navazujícího magisterského studijního programu Stavby na bázi dřeva ve složení Adam Hruška, Max Novák, Kateřina Pátková, Petra Škvárová, Jan Tinzl, Jan Zbořil obstál v konkurenci šesti dalších univerzit z Česka a Slovenska…9. 4. 2025 -
LDF MENDELU a ŠLP Křtiny hostily belgické studenty v rámci programu Erasmus+
Studenty z Institut Technique Horticole de Gembloux hostily v rámci krátkodobé vzdělávací mobility Erasmus+ Lesnická a dřevařská fakulta Mendelovy univerzity (LDF MENDELU) a Školní lesní podnik Masarykův les Křtiny (ŠLP Křtiny). Program založený na…7. 4. 2025 -
LDF MENDELU vede rozsáhlý výzkum zaměřený na prosperitu introdukovaných dřevin
Ústav lesnické botaniky, dendrologie a geobiocenologie vyhodnocuje odrůstání a prosperitu výsadeb introdukovaných dřevin na lesní správě Vítkov ve správě Lesů České republiky. Výzkumné plochy se nachází v pátém vegetačním stupni na nebývale…31. 3. 2025 -
Studentský design 2025 – Cena čalounického řemesla putuje na MENDELU
V soutěži Studentský design 2025 konané v rámci veletrhu Mobitex na brněnském výstavišti byly oceněny práce studentů středních a vysokých škol z České a Slovenské republiky. Cenu čalounického řemesla získala studentka Designu…27. 3. 2025 -
Nedostatek potravy v lesích láká v předjaří divoká prasata blíž k lidským…
Městské části Brna navazující na okolní lesy se v předjaří potýkají s výskytem divokých prasat, která se zde v důsledku nedostatku potravních příležitostí dočasně koncentrují. Městská zástavba či zahrady jim poskytují jak potravu, tak kryt. Podle…20. 3. 2025