Jedním z ústavů, který se distanční výuce „postavil čelem“, je Ústav matematiky pod vedením Roberta Maříka. Ke stávajícím materiálům na webových stránkách, které studentům sloužily již v době prezenčního studia, začali vyučující točit a vkládat videa na příslušné kanály na Youtube. „Myslím, že to může být pro některé studenty lepší než klasická přednáška a cvičení. Mohou si danou problematiku opakovaně pustit, zastavit a promyslet,“ popisuje své zkušenosti Simona Fišnarová vyučující Inženýrskou matematiku pro lesníky. „Děláme krokované příklady s komentářem a videa s vysvětlením, které chceme později dávat studentům i během normální výuky. Když to slyší přímo na výuce, je to nové a je toho hodně, a tak si všechno nezapamatují. Budou si to pak moct snadno připomenout,“ doplňuje kolegyni Marie Koktavá.
Situaci týkající se šíření koronaviru využil vedoucí Ústavu matematiky Robert Mařík při výuce Aplikované matematiky. Součástí výuky předmětu jsou i diferenciální rovnice, což je právě ten nejdůležitější nástroj při modelování průběhu epidemií. „Hned první týden jsem zadal studentům studium SIR modelu epidemie. Zkušenost totiž říká, že když si člověk ověří alespoň modelově, jak se parametry modelu projeví na křivkách zobrazujících průběh epidemie, je hlouběji přesvědčen o důležitosti příslušných opatření a disciplinovaněji je dodržuje. Potěšilo mne proto, že po pár dnech začali studenti v médiích vídat tytéž křivky, které jsme dostali z našeho modelu,“ popisuje výuku Robert Mařík. Také se v té době přestalo v médiích mluvit o tom, že se koronavirem postupně nakazí všichni, ale objevily se serióznější odhady rozsahu epidemie. Přesně tak to vycházelo z modelu i Maříkovým studentům. „Snažím se studentům ukazovat aplikační možnosti matematiky tak, aby v ní viděli soubor užitečných nástrojů, a ne směs krkolomných názvů,“ doplňuje Mařík, který šel pro potřeby výuky ještě dál! Naučil se streamovat na twitch.tv. „Po dobu dálkové výuky zde budu konkurovat hráčům, speedcuberům a dalším obyvatelům tohoto serveru se svým streamem o matematice.“
https://www.youtube.com/channel/UC7Akw1M9mAU2SMbRb4HPlDQ
Ne vždy je jednoduché se s distanční formou výuky vyrovnat vzhledem k povaze samotného předmětu. Při výuce Konstruktivní geometrie jsou vyučující zvyklí hodně věcí ukazovat, črtat při vysvětlování do výkresů apod. „Snažit se tedy všechno vysvětlit jen pomocí slov, ať v prezentaci nebo i na videu, je tou největší výzvou této neobvyklé situace. Velký obdiv si pak zaslouží všichni studenti, kteří to dokáží všechno pochopit a průběžné nám posílají svoje výkresy ke kontrole,“ uzavírá zkušenosti kolegů Petr Liška.
V následujících příspěvcích vás budeme seznamovat s výukou na dalších ústavech i aktivitami, kterými se zabývají ostatní pracoviště LDF v této nestandardní době. Můžete rovněž sledovat naše „distanční okénko“ na FB fakulty.
Více aktualit
-
Aktuální diskuse spojená s novelou zákona o myslivosti odkrývá řadu složitých otázek, které s péčí o volně žijící živočichy označované jako zvěř souvisejí. Populace zvěře nejsou neměnné, nezajímají je hranice našich pozemků a péče o ně je…24. 3. 2023
-
Školní lesní podnik Křtiny slaví stovku výstavou Pestrý život v pestrém lese
Školní lesní podnik Masarykův les Křtiny si letos připomíná 100 let od svého založení - 100 let kontinuální péče o lesy Mendelovy univerzity v Brně. Jedním z bodů letošních oslav je i výstava pod širým nebem, kterou autoři pojmenovali Pestrý…20. 3. 2023 -
Rovnováhu mezi vlky a lidmi v kulturní evropské krajině hledá projekt LIFE WILD…
Porozumět interakcím lidí a vlků v kulturní evropské krajině a předcházet potenciálním kritickým situacím, to si klade za cíl unikátní mezinárodní projekt, který zahájila Mendelova univerzita v Brně. Na řešení se podílí rozsáhlý multidisciplinární…14. 3. 2023 -
Navazující magisterské studium na LDF MENDELU pro rok 2023/2024
Pro akademický rok 2023/2024 Lesnická a dřevařská fakulta MENDELU (LDF MENDELU) nabízí devět navazujících magisterských studijních programů: Krajinné inženýrství, Lesní inženýrství ve dvou specializacích – Lesní inženýrství a Lesní inženýrství…13. 3. 2023 -
Hospodaření ve výmladkových lesích: zkáza pro les, či nikoli? Odpovědi hledají…
Výzkumem pařeziny, nebo také výmladkového nebo nízkého lesa, se zabývají už pátým rokem botanici, pedologové a další vědci Lesnické a dřevařské fakulty. Výmladkový les vzniká zpravidla po těžbě stromu tak, že z místa jeho pařezu nebo kořenu…8. 3. 2023 -
Na LDF MENDELU putují tři ceny udělené na GRAND PRIX MOBITEX 2023 pro mladé…
Ceny jsou udělovány v rámci veletrhu Mobitex od roku 2006 studentům středních a vysokých škol z Česka i Slovenska. Letos se do soutěže zapojily čtyři střední a osm vysokých škol. Odborná porota posuzovala celkem 129 přihlášených prací a pro…3. 3. 2023 -
V řícmanickém arboretu po kůrovcové kalamitě zvyšují druhovou pestrost
Počty druhů jehličnanů v arboretu v Řícmanicích na Brněnsku se v posledních čtyřech letech díky intenzivní výsadbě zvyšují. Po kůrovcové kalamitě zbyla v arboretu o rozloze zhruba čtyři hektary výrazně velká uvolněná plocha. Školní lesní…28. 2. 2023 -
Zrestaurovaný Památník Stromů, komentované prohlídky a zvěřina na několik…
V sobotu 25. února má veřejnost první možnost prohlédnout si zblízka zrestaurovaný Památník Stromů v řícmanickém arboretu, unikátní hold univerzitním lesům, který se v loňském roce, po téměř 85 letech, dočkal nového „kabátu“. Den otevřených dveří v…19. 2. 2023 -
Kampus MENDELU má nové místo pro setkávání i výuku: design lab MENDELU
Kampus Mendelovy univerzity v Černých Polích se rozrostl o novou budovu, design lab MENDELU. Přízemí včetně venkovní terasy je prostorem pro setkávání, tvůrčí činnost a výstavy, v patře se nachází zóna pro výuku, workshopy nebo konference. To vše…14. 2. 2023 -
Druhý únorový den otevřených dveří na LDF MENDELU
V pátek 24. února 2023 se na všech ústavech Lesnické a dřevařské fakulty MENDELU koná den otevřených dveří s bohatým, převážně interaktivním programem. Den otevřených dveří začíná v 9.00 a trvá do 14.00 hod. Speciální bod programu!…13. 2. 2023